سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خرد، ریشه دانش و انگیزه فهم آن است . [امام علی علیه السلام]

وبلاگ تخصصی دبیران دینی

 
 
سیره عملی پیامبر(جمعه 86 اسفند 17 ساعت 11:46 عصر )
همانا رسول خدا برای شما الگویی خوب و نمونه ای کامل است . (سوره احزاب آیه 21)

سیره عملی پیامبر

 

اولین اقدام حضرت در مدینه ساختن مسجد بود. مرکز وحدت، مشورت و خدمت و قضاوت، تصمیم گیری های کلان، محوریت مسجد و نماز در سیره تمام انبیا به چشم می خورد. خداوند اولین نقطه خشکی را کعبه و سپس زمین را از زیر آن گسترش داد.

در ساختن مسجد خود پیامبر کار می کرد و برای شرکت زنان مسلمان وقتی را تعیین کرده بود که به جای مردان، زنان کارگری کنند و بدینوسیله همه در بنای مسجد شریک باشند. مسجدی که با ده پایه از ده تنه درخت خرما بنا شد و دنیا را لرزاند.

یک سیره عملی دیگر، طرح برادری است و ما آیه دهم سوره حجرات را که پیرامون این طرح است از تفسیر نور در اینجا بیان می کنم.

«همانا مؤمنان با یکدیگر برادرند، پس میان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتی برقرار کنید و از خدا پروا کنید تا مورد رحمت قرار گیرید.»

این آیه ، رابطه ی مؤمنان با یکدیگر را همچون رابطه ی دو برادر دانسته که در این تعبیر نکاتی نهفته است و از جمله:

1. دوستی دو برادر ، عمیق و پایدار است.

2. دوستی دو برادر، متقابل است نه یک سویه.

3. دوستی دو برادر، بر اساس فطرت و طبیعت است نه جاذبه های مادی و دنیوی.

4. دو برادر در برابر بیگانه، یگانه اند و بازوی یکدیگر.

5.اصل و ریشه دو برادر یکی است.

6.توجه به برادری مایه ی گذشت و چشم پوشی است.

7.در شادی او شاد و در غم او غمگین است.

 

امروزه برای اظهار علاقه، کلمات رفیق ، دوست، هم شهری و هم وطن بکار می رود اما اسلام کلمه برادر را بکار برده که عمیق ترین واژه هاست.

در حدیث، دو برادر دینی به دو دست تشبیه شده اند که یکدیگر را شستشو می دهند.

در این آیه و آیه ی قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تکرار شده که نشانه ی توجه اسلام به برقراری صلح و دوستی میان افراد جامعه است.

در آیه ی قبل فرمود: «فاصلحوا...واقسطوا» به عدالت ، صلح برقرار کنید . و این آیه می فرماید:«فاصلحوا...واتّقوا» در برقراری صلح، از خدا بترسید. اگر شما را به عنوان میانجی پذیرفتند خدا را در نظر بگیرید و حکم دهید نه آنکه  اصلاح شما، مایه  ظلم و ستم به یکی از طرفین گردد.

 

 

اخوت و برادری

 

از امتیازات اسلام آن است که اصلاحات را از ریشه شروع می کند.مثلا می فرماید: « إِنَّ الِعزَّة لِلّه جَمیعاً» تمام عزت برای خداست، چرا به خاطر کسب عزت به سراغ این و آن می روید؟ یا می فرماید :«إنَّ القوّة لِلّه جَمیعاً»تمام قدرت ها از اوست، چرا هر ساعتی دور یک نفر می چرخید؟! در این آیه نیز می فرماید:«همه ی مؤمنین با یکدیگر برادرند» بعد می فرماید:«اکنون که همه برادر هستید، قهر و جدال چرا؟ همه با هم دوست باشید»

بنابراین برای اصلاح رفتار فرد و جامعه باید مبنای فکری و اعتقادی آنان را اصلاح کرد.

طرح اخوّت و برادری و بکارگیری این واژه ، از ابتکارات اسلام است.

در صدر اسلام پیامبر(ص) به همراه هفتصد و چهل نفر در منطقه ی «نخلیه» حضور داشتند که جبرئیل نازل شد و فرمود:خداوند میان فرشتگان عقد برادری بسته است، حضرت نیز میان اصحابش عقد اخوّت بست و هرکس با کسی برادر شد.

ابوبکر با عمر، عثمان با عبدالرحمن، سلمان با ابوذر، طلحه با زبیر، مصعب با ابوایّوب انصاری، حمزه با زیدبن حارثه، ابودرداء با بلال ، جعفر طیّار با معاذبن جبل، مقداد با عمّار ، عایشه با حفصه،امّ سلمه با صفیّه و شخص پیامبر با علی(ع) عقد اخوت بستند.

در جنگ اُحد ، پیامبر دستور داد دو نفر از شهدا، به نام های عبدالله بن عمر و عمربن جموح را که میانشان برادری برقرار شده بود ، در یک قبر دفن کنند.

برادری نسبی، روزی گسسته خواهد شد،«فلا اَنساب بینهم» ولی برادری دینی حتی در قیامت پایدار است«اِخواناً علی سُرُرٍ متقابلین»

رابطه ی اخوّت ، اختصاص به مردان ندارد، بلکه این تعبیر در مورد زنان نیز بکار رفته است. «و ان کانوا اِخوَة رجالاً و نساءً»

دوستی و برادری باید تنها برای خدا باشد. اگر کسی با دیگری بخاطر دنیا دوست شود به آنچه انتظار دارد نمی رسد و در قیامت نیز دشمن یکدیگر می شوند. قرآن می فرماید : در قیامت ، دوستان با هم دشمن می گردند جز متّقین.«الاخلاءُ یَومئذ بَعضهم لِبعض عَدوٌّ الّا المتّقین»

آنچه مهم تر از گرفتن برادر است، حفظ برادری است. در روایات از کسانی که برادران دینی خود را رها می کنند به شدّت انتقاد شده و سفارش شده است که اگر برادران از تو فاصله گرفتند ، تو با آنان رفت و آمد داشته باش.«صِل مَن قَطعک»

امام صادق(ع) فرمود: مؤمن برادر مؤمن است، مانند یک جسد که اگر بخشی از آن بیمار گردد ، همه ی بدن ناراحت است. سعدی این حدیث را به شعر درآورده است:

بنی آدم اعضای یک پیکرند                                  که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار                            دگرعضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی                      نشاید که نامت نهند آدمی

 

 

 

حقوق برادری

 

رسول خدا(صلّی الله علیه وآله)  فرمود: مسلمان بر برادر مسلمانش سی حق دارد که هریک باید آن حقوق را ادا کنند ، از جمله:

1.عفو و مهربانی به او

2.پنهان کردن اسرار او

3.جبران اشتباهات او

4.قبول عذر او

5. دفاع در برابر بدخواهان او

6. خیرخواهی نسبت به او

7. عمل به وعده هایی که به او داده

8. عیادت به هنگام بیماری او

9. تشییع جنازه او

10.پذیرفتن دعوت و هدیه ی او

11. جزا دادن به هدایای او

12. تشکر از خدمات او

13. کوشش در یاری رسانی به او

14. حفظ ناموس او

15. برآوردن حاجت او

16. واسطه گری برای حل مشکلاتش

17. سلامش را پاسخ دهد

18. به سخن و گفته ی او احترام گذارد.

19. هدیه ی او را خوب تهیه کند.

20. سوگندش را بپذیرد.

21. دوست او را دوست بدارد.

22. او را در حوادث تنها نگذارد.

23. هر چه را برای خود می خواهد برای او نیز بخواهد

....

پیامبر اکرم (ص) بعد از تلاوت آیه «انّما المؤمنون اِخوَة» فرمودند: خون مسلمانان با هم برابر است و اگر یکی از آنان به کسی پناه یا ام




 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 3  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 8239  بازدید


» اشتراک در خبرنامه «